Thursday, June 14, 2007

kebangkitan

Telah ada satu kebangkitan yang sangat ketara sekarang, kenduri kawen yang dulunya hanya dihadiri oleh sedikit dari orang yang kita jemput, sudah tidak lagi bergitu, kebiasaannya orang besar-besar (tak kita sama ada perutnya atau pangkatnya atau keretanya) amat payah nak datang.

Mungkinnya kerana pada suatu waktu dahulu mereka ini sangat sibuk memikirkan masalah atap bocor atau pun banjir lumpur yang zahirnya mereka sangat marah tetapi lahirnya hanya marah-marah sahaja.

Mereka biasanya datang secara berkumpulan dan cara datangnya mengalahkan pengantin, dengan juak-juak di kiri-kanan, tangan mereka melambai-lambai sambil mengucapkan "Hai" kepada semua umat di majlis kenduri itu. Bahkan dengan budak budak yang berlari-larian yang tak berbaju di tegur dengan senyum mesra. aduh sungguh budiman.

Justeru mereka akan datang sebelum pengantin datang, dan balik sesudah habis makan, si juak-juak yang turut serta pun akan sesekali menolong sedaya mereka, menghidang menjemput tetamu malah hingga mencuci pinggan.

Tetapi semua itu akan berakhir sejurus orang besar itu mahu balik.

No comments:

Labels