Friday, April 20, 2007

satu entri untuk kamus dewan

Bahasa yang hebat adalah bahasa yang berkembang, bahasa melayu yang merupakan "lingua franca" semenanjung emas satu ketika dahulu adalah bahasa melayu, dan ia masih lagi menjadi bahasa yang hebat. kerana Bahasa melayu adalah bahasa yang sangat cepat menarik perkataan baru.

Kalau orang yang hidup di zaman kesultanan melayu ada pada zaman ini, mungkin dia akan mengambil masa untuk memahami bahasa yang menjadi pertuturan hariannya kerana bahasa melayu sudah terlalu membiak.

Semalam saya pergi ke Tesco, ramai orang, saya tertarik dengan satu keluarga yang punya anak yang sangat hiper, budak tu berlari-lari kesana kemari, tak tahu takut, saya lihat bapanya sangat risau, mungkin dia risau anak dia itu hilang, siapa tak sayang anak.

Saya yang berdekatan terdengar si bapa memarahi anaknya.
"kamu ni meloncat macam ni nak jadi Yin?" dan ini terus melukis senyum diwajah saya, ini Adalah satu bahasa baru untuk bahasa Melayu. Yin bukan konsep "yin yang" cina fung shui tu, Yin di sini asalnya dari Yin yang hilang.

Yin = Budak hiper yang hilang sewaktu di pasaraya.

.....sinaganaga terima kasih kerana suka dengan certot saya .. Cerita kontot? hahaha

1 comment:

el-Maaniq said...

orang malaysia mmg macam tu. aiman lah.. yin lah... sesapa je lah. senang sangat jadi ikon

Labels